کمیسیون های مجلس دانش آموزی

فصل سوم: فرایند ایفای وظایف و اختیارات مجلس دانش آموزی

مبحث اول: کمیسیون ها

در اجرای ماده  7 آیین نامه تشکیل مجلس دانش‌آموزی به منظور بحث و بررسی پیرامون مسائل، مشکلات و مقررات تحصیلی و انضباطی، برنامه ها و فوق برنامه های دانشآموزی، رسیدگی به مسائل و مشکلات نوجوانان و همچنین بررسی و تنظیم طرح ها و برنامه های دانش‌آموزی، کمیسیون های تخصصی در مجلس تشکیل می شوند.

ماده  39 :

 کمیسیون ها تحت عناوین پنجگانه زیر تشکیل می شوند:

  • فرهنگی- هنری و اجتماعی
  • علمی و آموزشی
  • اخلاقی و تربیتی
  • ورزش و سلامت
  • ارتباطات و فناوری

تبصره  1 : جلسات هر کمیسیون تخصصی مجلس همزمان با نشست های منطقه ای در فواصل زمانی حداکثر  6ماهه به مدت 2روز توسط دبیرخانه مجلس دانش آموزی تشکیل می شود.

تبصره 2: هر قطب متولی یک کمیسیون خواهد بود. عنوان کمیسیون ها از طریق قرعه کشی، در اولین جلسه هر دوره به نمایندگان هر قطب ابلاغ خواهد شد.

تبصره 3: دبیرخانه مجلس دانش آموزی موضوعات ذیل کمیسیون های پنج گانه را براساس ضرورت، نیاز و راهبردهای وزارت آموزش و پرورش به کمیته های استانی ابلاغ خواهد کرد.

تبصره 4: اعضای هیأت رئیسه مجلس دانش آموزی نمی توانند همزمان عضو هیأت رئیسه کمیسیون های تخصصی باشند.

ماده40 :

پس از ابلاغ عنوان کمیسیون به نمایندگان هر قطب، نشست منطقه ای کمیسیون به  ریاست مسن ترین عضو غیر کاندیدا و با نظارت دبیرخانه مجلس دانش آموزی منعقد می شود.

کاندیداهای هیأت رئیسه کمیسیون مزبور می توانند حداکثر در  3دقیقه به معرفی خود پرداخته و اعضا به انتخاب یک رئیس، یک نایب رئیس و یک منشی با ورقه و با اکثریت نسبی اقدام کنند. کمیته های استانی نیز به همین ترتیب اعضای هیأت رئیسه خود را انتخاب می نمایند.

استان هایی که نمایندگان آنها دو نفر است استثنائاً یک رئیس و یک منشی انتخاب می کنند.

تبصره 1: اعضای شورای دانش آموزی استان به عنوان عضو در تمام جلسات تخصصی و کمیته های استانی شرکت می کنند.

تبصره 2 : دستور کار اصلی کمیسیون های تخصصــی: 

1-بررسی موضوع سنــد و تدوین پیش نویس آن ، 2-بررسی موضوع کمیسیون تخصصی مربوطه  ، 3-بررسی طرح ها، برنامه ها و پیشنهادهای واصله است.  همچنین هدایت جلسات و نظارت بر وظایف اعضا و جلب مشارکت ایشان، پیگیری و جمع بندی گزارش های اعضای کمیسیون و ارائه در جلسات و نشست ها به عهده رئیس و در زمان غیبت وی به عهده نایب رئیس کمیسیون با حضور رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی می باشد. و منشی موظف است در تمامی جلسات و نشست ها به ثبت و ضبط مذاکرات اقدام نماید.

تبصره 3 : دستور کار اصلی کمیته های استانی (زیر مجموعه کمیسیون های تخصصی) : دستورکار این کمیته متناظر با کمیسیون های تخصصی می باشد. هدایت جلسات و نظارت بر وظایف اعضا و جلب مشارکت ایشان، جمع بندی گزارش های اعضای کمیته ها و ارائه در جلسات و نشست ها به عهده رئیس و در زمان غیبت وی به عهده نایب رئیس کمیته با حضور مدیر سازمان دانش آموزی استان می باشد. و منشی موظف است در تمامی جلسات و نشست ها به ثبت و ضبط مذاکرات اقدام نماید.

ماده  41 :

اعضای کمیتههای استانی موظف هستند در تدوین طرحها، برنامهها و پیشنهادات دانشآموزی از نظرات سایر دانشآموزان استان، خصوصاً اعضای شوراهای دانش‌آموزی مناطق، نواحی و شهرستان ها استفاده کنند.

تبصره: استآنهای سراسر کشور موظفند جهت فعال نمودن شوراهای دانش آموزی ناحیه/ منطقه/ شهرستان، هر  6ماه یکبار اعضای هیأت رئیسه ناحیه/ منطقه/ شهرستان، شورای دانش آموزی استان و نمایندگان مجلس دانش آموزی استان را در قالب مجمع مشورتی استان (پارلمان استانی) طی دستورالعمل ابلاغی به استان تشکیل نمایند.

ماده  42 :

ملاک اعتبار برای رسمیت جلسه کمیسیون قطبی حضور دو سوم اعضا و حضور مسئولین دبیرخانه مجلس دانش آموزی می باشد.

تبصره: دبیرخانه مجلس دانش آموزی بنا به درخواست  45نفر از نمایندگان می تواند نسبت به تشکیل کمیسیون یا کارگروه ویژه ای از نمایندگان جهت بررسی مسائل روز جامعه دانش آموزی اقدام نماید