اساسنامه سازمان دانش آموزی
اساسنامه سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران ، نقل از شماره 15832-1378.4.17 روزنامه رسمی شماره 990. . دش 1378.3.26 (مصوب جلسه 441 مورخ 78.2.21 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
ماده 1 – تعریف:
به منظور اعتلای شخصیت دینی، اخلاقی، عقلانی، عاطفی، علمی و اجتماعی دانشآموزان و ایجاد زمینه مشارکت همه جانبه انها در زمینههایاعتقادی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری، سازمانی عمومی و غیر دولتی با عنوان سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران و بامقررات خاص تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تشکیل میشود.
ماده -2 اهداف:
الف – زمینه سازی تعلیم و تربیت اسلامی دانشآموزان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی برای کسب فضایل اخلاقی و کمالات انسانی براساس تعالیم عالیه اسلام ناب محمدی (ص).
ب -زمینه سازی برای بسط مشارکت فعال دانشآموزان در عرصههای مختلف انقلاب و کشور.
ج – برنامه ریزی برای استفاده مفید از اوقات فراغت دانشآموزان و آماده سازی آنان برای پذیرش مسئولیتهای فردی و اجتماعی.
د – ترویج الگوها و اسوههای انقلابی، اسلامی و ملی در بین دانشآموزان.
هـ – تقویت روحیه تعاون، نیکوکاری، نوع دوستی و کمک به دیگران و ترغیب به رعایت نظم وانضباط اجتماعی و روحیه قانون گرایی و احترام بهقانون در جامعه.
و – مشارکت در ارتباطات بین المللی دانشآموزان بویژه با دانشآموزان کشورهای اسلامی.
ز – ایجاد علاقه و ایمان به فرهنگ خودی، خودباوری و توجه به شعار نه شرقی و نه غربی.
ماده 3 – اصول کلی حاکم بر سیاستها، فعالیتها و برنامهها :
3.1 – اهتمام به حفظ اصول و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلاب اسلامی بویژه پاسداری از حریم ولایت و قانون اساسی در شکل دادن و سازماندهیفعالیتهای مختلف دانشآموزان.
3.2 – پاسداری از ارزشهای اخلاقی، اسلامی و انسانی در کلیه شئون سازمان.
3.3 – تلاش برای تحت پوشش قرار دادن آحاد دانشآموزان و گروههای سنی کمتر از 18سال.
3.4 – توجه به نیاز، علاقه، استعداد و قابلیتهای اعضای تحت پوشش و تلاش برای رشد همه جانبه فردی و اجتماعی آنان.
3.5 – مشارکت فعال اعضا درهمه عرصههای فعالیت سازمان.
3.6 – بهره برداری مناسب و درست از ظرفیتهای موجود ملی اعم از فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی جامعه.
3.7 – ایجاد زمینههای خود اتکایی در انجام مأموریتهای سازمان اعم از انسانی و منابع مالی.
3.8 – حضور در کلیه عرصههای توسعه کشور اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره به منظور ارتقای توانمندیهای فردی و اجتماعیدانشآموزان متناسب با مقتضیات سنی، اجتماعی و محل جغرافیایی.
3.9 – عدم تمرکز در انجام وظایف محوله و تفویض اختیار به سطوح منطقهای و آحاد نیروهای مرتبط با سازمان.
3.10 – ایجاد هویت ملی و اسلامی و تقویت روح جمعی و سازمان پذیری از طریق نشانها و علائم.
3.11 – رعایت اصل هماهنگی کلیه فعالیتها با برنامههای تعلیم و تربیت عمومی کشور .
3.12 – تأکید برانجام فعالیتها به شیوه کار گروهی، پویا و فعال .
3.13 – تداوم در برنامه ریزیها و اجرای برنامههای تربیتی .
3.14 – تأکید برتعلیم مهارتها و ایجاد روحیات و صفات مطلوب از طریق فعالیتهای عملی.
ماده 4 – وظایف :
4.1 – جلب مشارکت کلیه مخاطبان اصلی و اعضای وابسته و مردمی برای تحقق اهداف سازمان.
4.2 – اقدام لازم برای به عضویت در آوردن داوطلبانه دانشآموزان.
4.3 – برنامه ریزی برای فعالیتهای پرورشی دانشآموزان در خارج از مدارس.
4.4 – پژوهش، آموزش و مشاوره برای افزایش توانمندیهای دانشآموزان عضو.
4.5 – سازماندهی و هماهنگی برای جلب حمایتهای ملی و محلی.
4.6 – تأمین منابع مورد نیاز سازمان از طریق جلب مشارکتهای مردمی در کنار کمکهای دولت.
4.7 – اجرای روشهای تربیتی مناسب برای رشد اعتقادی و اخلاقی اعضا.
4.8 – استفاده مفید و مؤثر از فضاهای پرورشی موجود در کشور و توسعه و تجهیز فضاهای مناسب برای فعالیت سازمان.
4.9 – برنامه ریزی برای شناسایی، جذب و آموزش مربیان واجد صلاحیت و داوطلب به منظور آماده سازی آنان برای اداه گروههای سازمان یافته دانشآموزی.
4.10 – برقرارری ارتباط با مراکز فرهنگی، علمی و نیز تشکلهای مشابه در داخل و خارج از کشور برای تبادل اطلاعات و تجربیات و همکاریهایمشترک از طریق مراجع مسئول.
4.11 – برگزاری گردهمایی، همایش جشنواره، اردو، مسابقات فرهنگی و ورزشی، کنگرهها و مجمعهای گوناگون برای اعضا.
4.12 – تشویق و ترغیب دانشآموزان عضو به فراگیری و استفاده از شیوههای تعاون در فعالیتهای مختلف اقتصادی و اجتماعی در واحدهای آموزشی.
ماده 5 – اعضاء :
اعضای سازمان، دانشآموزان میباشند و سازمان میتواند از مربیان و معلمان به عنوان همکاری افتخاری استفاده نماید.
ماده 6 – ارکان:
6.1 – هیأت امناء.
6.2 – شورای برنامه ریزی.
6.3 – رئیس سازمان.
6.4 – مجمع عمومی (کنگره)
ماده 7 – ترکیب اعضای هیأت امنا:
1 – وزیرآموزش و پرورش (رئیس هیأت امناء).
2 – معاون رئیس جمهور و سرپرست سازمان تربیت بدنی.
3 – دبیرشورای عالی جوانان.
4 – فرمانده نیروی مقاومت بسیج یا نماینده تام الاختیار او.
5 – رئیس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان.
6 – مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
7 – چهار نفر از اعضای اصلی سازمان (دو پسر – دو دختر) به انتخاب مجمع نمایندگان اعضا.
8 – دو نفر ازمیان همکاران افتخاری سازمان (یک نفر زن – یک نفر مرد) به انتخاب مجمع عمومی.
9 – دو نفر از افراد مطلع و صاحبنظر در امور پرورشی نوجوانان و جوانان به انتخاب وزیر آموزش و پرورش.
10 – دونفر از معاونان وزارت آموزش وپرورش با انتخاب وزیر.
11 – معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش (نایب رئیس هیأت امنا).
تبصره 1 – رئیس سازمان دانش آموزی دبیر هیأت امنا میباشد.
تبصره 2 – احکام هیأت امنا توسط وزیر آموزش و پرورش صادر میشود.
تبصره 3 – دانشآموزان در دوره اول به پیشنهاد رئیس سازمان و دردورههای بعدی با رأی اعضای کنگره سازمان دانش آموزی انتخاب خواهند شد.
تبصره 4 – مصوبات هیأت امنا با رأی 2.3 اعضاو تأیید ریاست هیأت امنا قابل اجراخواهد بود.
ماده 8 – وظایف هیأت امنا:
8.1 – سیاستگذاری و تعیین خط مشیهای کلی سازمان و نظارت بر تحقق اهداف آن.
8.2 – تصویب برنامههای سالانه و توسعه سازمان.
8.3 – تأیید رئیس سازمان برای انتصاب.
8.4 – تصویب چگونگی تشکیل و ترکیب شوراهای برنامه ریزی استانها و شهرستانها و همچنین نحوه انتخاب نمایندگان اعضا در ارکان سازمان.
8.5 – بررسی گزارشهای مالی و عملکرد سازمان و تصویب آن.
8.6 – بررسی و تأمین منابع مالی و بودجه سالانه سازمان.
8.7 – تصویب ساختار و تشکیلات سازمان براساس مقررات عمومی .
ماده 9 – ترکیب اعضای شورای برنامه ریزی:
– رئیس سازمان دانش آموزی (رئیس شورا)
– یک نفر از معاونان سازمان دانش آموزی (عضو و دبیر شورا).
– یک نفر از شخصیتهای فرهنگی به انتخاب وزیر آموزش و پرورش.
– دو نفر از حوزه معاونت پرورشی به پیشنهاد معاون پرورشی و تأیید وزیر آموزش و پرورش.
– دو نفر از نمایندگان اعضای اصلی.
تبصره – احکام اعضای منتخب شورای برنامه ریزی توسط وزیر آموزش و پرورش برای مدت 4 سال صادر میشود.
ماده 10 – وظایف شورای برنامه ریزی:
10.1 – تصویب آیین نامهها و ضوابط مربوط به فعالیتهای سازمان.
10.2 – تصویب آیین نامهها و ضوابط اجرایی مربوط به فعالیتهای اعضا.
10.3 – پیشنهاد برنامههای سازمان به هیأت امنا.
10.4 – پیشنهاد ساختار سازمانی و شرح وظایف و نحوه تشکیل شورای برنامه ریزی استانها و شهرستانها به هیأت امنا.
10.5 – تصویب آیین نامه و ضوابط انتخاب نمایندگان اعضا در ارکان سازمان و همچنین ضوابط چگونگی شکلگیریو گروه بندی مجمعهای اعضا.
10.6 -تصویب برنامه همکاریهای سازمان با سایر دستگاهها.
10.7 – برنامه ریزی برای اجرای مصوبات هیأت امنا.
ماده 11 – رئیس سازمان:
رئیس سازمان که مسئولیت اجرای برنامهها و وظایف سازمان را عهده داراست، بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید هیأت امنا و باحکم وزیرآموزش و پرورش برای
مدت 4 سال منصوب و تحت نظارت معاونت پرورشی انجام وظیفه مینماید.
ماده 12 – شوراهای برنامه ریزی استانها و شهرستانها:
سازمان برای برنامه ریزی و انجام هماهنگی و پشتیبانی لازم درسطح استانها و شهرستانها دارای شوراهای برنامه ریزی میباشد.
تبصره: ترکیب، وظایف و چگونگی تشکیل این شوراها با پیشنهاد شورای برنامه ریزی مرکز و تصویب هیأت امنا خواهد بود.
ماده 13 – مجمعهای اعضا و تشکیلات اجرایی:
مجمعهای اعضا به منظور اعمال نظریات و مشارکت فعال دانشآموزان عضو در مدیریت و اجرای فعالیتها تشکیل میشود. ترکیب، وظایف و نحوهانتخاب این مجمعها توسط رئیس سازمان تهیه و پس از تأیید شورای برنامه ریزی به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.
ماده 14 – منابع و امکانات:
14.1 – حق عضویت.
14.2 – کمک مالی و تجهیزاتی وزارت آموزش وپرورش
14.3 – درآمدهای حاصل از فعالیتهای سازمان.
14.4 – کمکهای داوطلبانه، اعانات و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی.
14.5 – استفاده از کمکهای مستمر دولت متناسب با رشد فعالیت و برنامههای سازمان.
تبصره: بخشی از نیروهای مورد نیاز سازمان از طریق مأمور نمودن کارکنان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای دولتی تأمین خواهد شد. منابعپرداخت حقوق و مزایای این گونه کارکنان از محل بودجه دستگاههای دولتی مربوط و به عنوان بخشی از کمک دولت به سازمان منظور و تأمین خواهدشد
.
اساسنامه فوق در 14 ماده و 7 تبصره در جلسه 441 مورخ 1378.2.21 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سید محمد خاتمی
الحاقیه 1
ماده 63 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه برای سال 1396 تا 1400 :
بند پ – وزارت آموزش وپرورش مکلف است نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات موردنیاز، اتحادیه انجمنهای اسالمی دانشآموزان- سازمان بسیج دانشآموزی- سازمان دانشآموزی بر اساس مقرراتی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران میرسد اقدام نماید
بند چ – کلیه درآمدها، کمکها و هدایای مردمی نقدی به سازمان دانشآموزی پس از واریز به خزانه بهعنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزشوپرورش محسوب میگردد. وزارت آموزشوپرورش موظف است مبالغ واریزی در قالب بودجه سنواتی را فقط برای فعالیتهای فرهنگی و پرورشی توسط سازمان دانشآموزی در مدارس هزینه نماید.
الحاقیه 2
آیین نامه اجرایی قانون احیاء معاونت پرورشی و تربیت بدنی :
شماره51565/ ت36146هـ 6/4/1386
وزارت آموزش و پرورش ـ سازمان تربیت بدنی ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 19/2/1386 بنا به پیشنهاد شماره 24775/140 مورخ 30/7/1385 وزارت آموزش و پـرورش و به استناد تبصره (7) ماده واحد قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش ـ مصوب 1385ـ آییننامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده4ـ سازمان دانشآموزی تحت مدیریت و نظارت معاونت پرورشی و تربیت بدنی است و ریاست آن به عهده معاون پرورشی و تربیت بدنی خواهدبود.
تبصره1ـ معاون پرورشی و تربیت بدنی برای تسریع در گردش کار سازمان دانشآموزی میتواند قائممقام تعیین و منصوب نماید.
تبصره2ـ فعالیتهای استانی سازمان دانشآموزی در چهارچوب اساسنامه مصوب انجام میپذیرد.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی