لوگوی مجلس دانش آموزی

مجلس دانش آموزی

مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران نهادی صنفی-مشورتی و زیر مجموعه سازمان دانش آموزی می‌باشد که بر اساس آیین‌نامه تشکیل این مجلس مصوب ششصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد. مصوبات این مجلس پس از تأیید در شورای عالی آموزش و پرورش، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

تاریخچه

مطالعه اولیه برای تشکیل مجلس دانش آموزی از حدود سال ۱۳۷۷ آغاز شد و تحقیقات ملی و بین‌المللی، معاونت پرورشی و تربیتی وقت آموزش و پرورش را در تشکیل این مجلس مصمم تر کرد.

وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت در سال تحصیلی ۱۳۷۸ در ۳۰٪ دبیرستان‌های کشور با اهدافی همچون ارج نهادن به شخصیت دانش آموزان، استفاده از نظرات و واگذاری مسئولیت به آنان تقویت و ارتقاء روحیه مشارکت در ابعاد مختلف و ایجاد تقویت قدرت تصمیم سازی، روحیه همدلی، و تعادل فکری و مسئولیت اجتماعی و اجرایی، شورایی متشکل از دانش آموزان برگزار نماید.

در گام اول این طرح با برگزاری انتخاباتی هماهنگ در ۳۰٪ دبیرستان‌های ایران آغاز گردید و نمایندگان منتخب دانش آموزی مدارس برای پیگیری نظرات و پیشنهادها همکلاسی‌های خود فعالیت را آغاز نمودند. هم‌زمان با برگزاری این طرح پروژه ای، پژوهشی برای سنجش میزان تأثیرگذاری این طرح مشارکتی در ارتقای روابط اجتماعی حاکم بر ساختار مدیریتی مدارس با نمونه آماری ۲۶۰۷ نفر از دانش آموزان دبیرستانی برگزار شد و با ۵/۹۳ درصد میزان رضایت دانش آموزان از برگزاری آن استقبال شد.

زمینه فعالیت

یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش رویکرد دانش آموز محوری است که تشکیل شوراهای دانش آموزی نقش بسزایی در تحقق این سیاست داشت به واقع این نوع رویکردها گام بلندی در جهت به رسمیت شناختن نظرات و مطالعات دانش آموزان بود که زمنیه مشارکت و تصمیم سازی نوجوانان برای تعیین سرنوشت خود را فراهم می‌آورد و امکان بررسی نقاط ضعف و قوت نظام تعلیم و تربیت از دیدگاه دانش آموزان را میسر می‌ساخت.

فعالیتها تا کنون

مجلس دانش آموزی در ایران ۳ سال بعد از تشکیل شوراهای دانش آموزی در مدارس متوسطه سراسری کشور ایجاد شد.

آموزش و پرورش لازم دانست تا در زمینه تشکیل این مجلس، به عنوان اولین مجلس جوانان جمهوری اسلامی ایران اهتمام ورزد که با این رویکردکه نهادی صنفی – مشورتی باشد، شکل گرفت.

اولین هدف این مجلس، تدوین طرح راه اندازی شوراهای دانش آموزی در تمامی مدارس بود.

دلیل صنفی-مشورتی بودن نوع این مجلس بخاطر آن است که از استعداد نمایندگان مجلس دانش آموزی بهره‌گیری بشود و آنان بتوانند با استفاده از طرح، لایحه، بیانیه، سند و منشور، خواسته‌های دانش آموزان را به متصدیان آموزش و پرورش کشور برسانند.

اولین نشست مجلس دانش آموزی کشور، در مهر ماه سال ۱۳۸۰ در محل ساختمان مجلس در بهارستان با حضور نمایندگان مؤسس تشکیل شد.

از سال ۱۳۸۰ تاکنون، ۱۰ دوره مجلس دانش آموزی برگزار گردیده‌است

فعالیتهای سال جاری

با تصمیم دبیرخانه مجلس دانش آموزی (زیرمجموعه  سازمان دانش آموزی) ، دوره یازدهم این مجلس با حضور نمایندگان منتخب ، از تیرماه 1402 آغاز به کار مینماید. دوره جاری مجلس دانش آموزی شامل 148 نماینده (74 پسر و 74 دختر) از 32 حوزه ( 30 استان + 2 حوزه استان تهران شامل “شهر تهران و شهرستانهای تهران ) است که نمایندگان اقلیتهای دینی و دانش آموزان استثنایی نیز جزو همین گروه هستند.

در این دوره به لحاظ سختی مسائل رفت و آمد برای سنین دانش آموزی، از 2 نماینده خارج کشور صرف نظر شده است. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد نمایندگان دوره یازدهم مجلس دانش آموزی میتوانید به زیر منوی همین قسمت مراجعه کنید و یا از لینکهای زیر استفاده کنید:

فعالیتها در مجلس یازدهم

  • احراز هویت و دادن اعتبار نامه 
  • آموزشهای مجازی پیش از آغاز مجلس
  • افتتاحیه مجلس دانش آموزی دوره یازدهم
  • انتخابات هیات رییسه
  • تشکیل کمیسیونهای پنجگانه
  • انتخابات هیات رییسه کمیسیون ها
  • تشکیل کارگروه تدوین سند
  • انتخاب هیات رییسه کارگروه
  • آغاز به کار جلسات انواع زیرگروههای مجلس

طریقه شرکت در فعالیتها

در ذیل به فرآیندهای انتخابات و روال تشکیل مجالس و روسای آن  میپردازیم:

روال انتخابات مجلس دانش آموزی