مدیر سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران

03 شهریور، 1400

ابوالحسن قلی زاده اظهار کرد: فعالیت‌ها و مجاهدت‌های مربیان و دانش‌آموزان با وجود شرایط سخت ثمرات بسیاری داشت، که این به معنی غنی‌سازی اوقات فراغت، آموزش صحیح و نشاط اجتماعی در زیست بوم جدید است.

کرونا نقش معلم را در تعلیم و تربیت بیش از پیش برجسته کرد

ابوالحسن قلی زاده مدیر سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه بدنه تعلیم و تربیت تحت هر شرایطی حتی در زیست بومی که کرونا دلیل اصلی آن است، نباید آسیب ببیند، بیان کرد: شرایط به وجود آمده با شیوع بیماری کرونا انتخاب همکاران من نیست و این شرایط غیر‌عادی و تحمیلی است؛ اما همکاران فرهنگی من با ذهن‌هایی خلاقانه، روش‌هایی پویا و در بستر شبکه شاد توانستند با چنگ و دندان از نظام تعلیم و تربیت محافظت کنند.

وی چهار عنصر خانواده، مدرسه، جامعه و معلم را از عناصر اصلی تعلیم و تربیت موفق دانست و تصریح‌کرد: گاهی ناهماهنگی‌هایی میان این چهار ضلع در این زیست بوم جدید موجب سردرگمی و چندگانگی کودک و نوجوان می‌شود اما در این شرایط ابزار ارتباطی در بستر فضای‌مجازی هم موثر می‌باشد که جای مدرسه و کلاس درس را گرفته ‌است.

قلی زاده در خصوص تعریف زیست بوم جدید اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا شرایط جدیدی را بر جامعه و نظام تعلیم و تربیت تحمیل کرد که موجب تعطیلی مدارس شد؛ به طوری که آموزش‌های رسمی و فعالیت‌های تربیتی در فضا‌های مجازی ارائه و پیگیری می‌شوند، خروج از منازل محدود شد، فعالیت‌های گروهی و فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان انجام نمی‌شود و فعالیت‌های آموزشی در خانه به صورت انفرادی یا با کمک خانواده در بستر فضای مجازی انجام می‌شود و این یعنی یک زیست بوم جدید که ما وارد آن شدیم.

وی ادامه داد: البته نه تنها بنده بلکه تمامی عاشقان تعلیم و تربیت، باید هر طور که می‌شد خود را با شرایط موجود سازگار می‌کردیم و با وجود تمامی مشکلات آموزش را تعطیل نمی‌کردیم، البته من معلمان عاشقی را می‌دیدم که با مهربانی تمام به شاگردانی که تبلت یا گوشی نداشتند اهدا می‌کردند.

این مقام مسئول اذعان کرد: من و همکارانم در شرایط کرونا و در بستر فضای مجازی چیزهایی را مشاهده کردیم که قبل از شیوع بیماری کرونا چنین چیزهایی ممکن نبود؛ اما باید توجه داشت که اگر روزی به مدد الهی آموزش حضوری شد، باید از ظرفیت‌های فضای مجازی هم استفاده کرد.‌

قلی زاده عنوان کرد: کارهای فرزندان و مربیان دلسوزم در دوران کرونا باعث می‌‌شود که همواره با انگیزه فراوان به مسئولیت‌های خطیرم جامه عمل بپوشانم؛ برای نمونه تولید فیلم‌های آموزشی با کمک نرم‌افزارهای مختلف، انیمیشن، اینفوگرافی، پادکست، ویدیوکست، موشن‌گرافی، ارتباط در بستر فضای‌مجازی که بسیار توجهم را در این شرایط سخت به خود جلب کرد و البته جشنواره‌ها و پویش‌هایی چون جشنواره تابستانه شاد، جشنواره‌ شادانه‌های برفی، جشنواره عیدانه‌های بهاری، جشنواره پنجره‌های امید، پویش بوسه بر بهشت، پویش سمنوی مادر، پویش یار آسمانی که دانش‌آموزان و مربیانم علاوه‌ بر اینکه در آن‌ها بسیار خوش درخشیدند، توانستند در روزهای سخت کرونایی آسیب‌های اجتماعی را به وسیله آن‌ها کاهش دهند و نشاط اجتماعی را بیشتر کنند.

مدیر سازمان دانش‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه زیست بوم جدید اثرات بسیاری روی تعلیم و تربیت نهاد تاکید کرد: به طور کلی مربیان و دانش‌آموزان پیشتاز تعداد فعالیت‌ها، برنامه‌ها و دامنه‌های نفوذ خود را در زیست بوم جدید گسترش دادند و افراد بسیاری را از برنامه‌های خود بهره‌مند ساختند ولی باید شبکه مجازی طوری طراحی شود که تعامل دانش‌آموز و معلم بیشتر شود و در عین حال اثر بخشی آموزش افزایش یابد و باید به این موضوع هم کاملا توجه داشت که هیچ چیزی جایگزین آموزش‌های حضوری نیست؛ خصوصا آموزش مهارت‌هایی که غیر تئوری هستند.

وی در ادامه مطرح کرد: آموزش و پرورش نیازمند تغییر و تحول و زیست بوم جدیدی‌ است و باید نقش مدرسه، معلم و خانواده در آموزش و پرورش بیشتر شود و به امکانات آموزشی و تربیتی مدارس توجه شود، توانمندی‌ها و مهارت معلمان به صورت جدی ارتقا یابد و در عین حال به تفاوت‌های فردی و استعداد دانش‌آموزان توجه فراوانی شود.

ابوالحسن قلی زاده در ادامه سخنانش گفت: مربیان و دانش‌آموزان عضو سازمان دانش‌آموزی با تمام اخلاص و عشق همواره فعالیت‌های تربیتی و تشکیلاتی را انجام می‌دهند، حتی در زیست بوم جدیدی که به وجود آمد. از این فرصت استفاده میکنم تا در همین مصاحبه از همه تلاش‌ها و زحمات تک تک آن‌ها به سهم خودم تشکر کنم.

وی افزود: هرچند عمده فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان دانش‌آموزی به صورت گروهی انجام می‌شود و از آنجا که اجتماع و فعالیت‌های گروهی در زیست بوم جدید ممنوع است و فعالیت‌ها را به صورت گذشته نمی‌شود انجام داد، اما مربیان و دانش‌آموزان پیشتاز خیلی زود خود را با شرایط جدید تطبیق دادند و فعالیت‌های جدید و خلاقانه طراحی کردند و محتوای مناسب و با کیفیت آموزشی را تولید و برای بهره‌مندی همگان ارائه کردند.

قلی زاده در پایان خاطر نشان کرد: فعالیت‌ها و مجاهدت‌های مربیان و دانش‌آموزان با وجود شرایط سخت ثمرات بسیاری داشت؛ که این یعنی غنی‌سازی اوقات فراغت، آموزش صحیح و نشاط اجتماعی در زیست بوم جدید.