معاون پرورشی و فرهنگی و رئیس سازمان دانش‌آموزی

10 مرداد، 1400

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی در سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور تأکید کرد تا زمانی که سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان تأمین نشود کیفیت معنا پیدا نمی‌کند.

تحقق کیفیت با تأمین سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان امکان پذیر است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران، علیرضا کاظمی در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور وزیر،  معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و رؤسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استان‌ها به صورت مجازی و در بستر شاد  برگزار شد، در میزگردی پیرامون «موضوع امنیت روانی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» اظهار کرد: تا زمانی که سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان تأمین نشود کیفیت معنا پیدا نمی‌کند و زمانی می‌توانیم به سمت کیفیت حرکت کنیم که سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را تأمین کنیم.

وی افزود: از بُعد قرآنی نیز بسیار مهم است که در مقابل کوچکترین آسیب وارد شده به یک دانش‌آموز نگران باشیم.

کاظمی به نقشه خطرپذیری دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: براساس آورده‌های مختلف، مراکز مشاوره، سامانه نماد و سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی را داریم و دانش‌آموزان را در گروه‌های در معرض خطر، پرخطر و دارای فوریت‌های اجتماعی دسته بندی می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عوامل مخاطره آمیز را برشمرد و اشاره کرد: باید از وضعیت موجود تحلیل درستی داشته باشیم لذا ما اطلس و نیمرخ روانی دانش‌آموزان را در متوسطه دوم تدوین کردیم .

وی اضافه کرد: ما کارها را در ۳ محور آموزش و توانمندسازی، ترویج، فرهنگ سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و شناسایی، درمان و مددکاری اجتماعی دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی مأموریت‌ها را رصد کردن وضعیت، افزایش دانش و آگاهی دانش‌آموزان و هم افزایی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و تولید منابع آموزشی برشمرد.

وی به راهبردها نیز اشاره کرد و افزود: اقداماتی زیرساختی برای این موضوع تدوین کرده‌ایم؛ راه اندازی دفتر مرکزی نماد در کشور، راه‌اندازی خط اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان و ایجاد و تأسیس رشته راهنمایی و مشاوره تربیتی در دانشگاه فرهنگیان برخی از اقدامات زیرساختی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کانون یاریگران زندگی یکی از مهم ترین کارهاست که در فضای مجازی دنبال می‌شود، گفت: مراقبت از دانش‌آموزان برای ما در اولویت است و در وهله اول نماد را در ۶ هزار و ۵۰۰ مدرسه دنبال می‌کنیم و سپس در ۱۱۰ هزار مدرسه با استفاده از ظرفیت تمام معلمان این طرح را دنبال خواهیم کرد.

وی به برنامه‌ها و اقدامات انجام شده اشاره کرد و اظهار داشت: درسال گذشته اقدامات مداخله ای داشتیم .به عنوان مثال طرح همیار مشاور به میزبانی مازندران بود که امروز حدود ۱۰۰ هزار همیار مشاور داریم. در طرح همدل، ۲ میلیون و ۴۴۰ تماس تلفنی با خانواده‌هابرقرار شده است، در صدای مشاور نیز ۵۷ هزار تماس گرفته شد. در پیام مشاور نیز برنامه خوبی را دنبال کردیم.

کاظمی در خاتمه از فعال بودن بیش از ۳۰ هزار کانون یاریگران خبر داد و گفت: هر کانون حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ عضو دانش‌آموزی دارد.