بحری‌زاده در نشست خبری خبر داد

21 اردیبهشت، 1400

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌‌آموزی تاکید کرد این سازمان تلاش دارد در قالب فعالیت‌های گروهی و جمعی زمینه‌هایی را فراهم کند که منجر به نقش پذیری دانش‌آموزان شود.

اعلام آمادگی بیش از ۱۰۱ هزار مربی افتخاری برای فعالیت در سازمان دانش‌‌آموزی

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌‌آموزی تاکید کرد این سازمان تلاش دارد در قالب فعالیت‌های گروهی و جمعی زمینه‌هایی را فراهم کند که منجر به نقش پذیری دانش‌آموزان شود.

 

اسماعیل بحری‌زاده در نشست خبری امروز 21 اردیبهشت ماه که به مناسبت گرامیداشت سالروز تاسیس سازمان دانش‌‌آموزی برگزار شد ضمن تبریک سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی و با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی در ۴۴۱ امین جلسه شورای انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد مهمی در دستگاه تعلیم و تربیت منشا خدمات بسیاری شده است اظهار کرد: اقدام تروریستی مدرسه ای در غرب کابل عید فطر و قربان را با هم تلفیق کرد و باعث شد جهان اسلام قربانیانی را تقدیم کند ما نیز این موضوع را محکوم می‌کنیم.

یکی از مهم ترین فعالیت‌ها، برنامه محوری، کیفیت بخشی و اثربخشی فعالیت‌ها و ارزیابی فرایندی و پیامدی در سازمان برای ارتقای بهره وری است که از ۴ منظر مورد ارزشیابی قرار گرفته است

 

 

وی افزود: سازمان دانش‌آموزی براساس اساسنامه مصوب خود زمینه سازی برایی تربیت اسلامی را در ابعاد فردی و اجتماعی برعهده و تلاش دارد در قالب فعالیت‌های گروهی و جمعی زمینه‌هایی را فراهم کند که منجر به نقش پذیری دانش‌آموزان شود.

بحری زاده نقش پذیری دانش‌آموزان را اساس کار سازمان دانست و ادامه داد: قالب فعالیت‌های این سازمان در حوزه تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، دانش‌آموزان عضو مجالس دانش‌آموزی و دانش‌آموزان علاقه مند به حرفه خبرنگاری در خبرگزاری پانا است.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی بیان کرد در یک سال گذشته اتفاقات خوبی در این سازمان اتفاق افتاده که با هدایت‌های وزیر و معاون پرورشی و فرهنگی وی، سازمان چند محور اساسی را در فعالیت‌های خود سرلوحه اقدامات قرار داده است؛ یکی از مهم ترین آنان برنامه محوری، کیفیت بخشی و اثربخشی فعالیت‌ها و ارزیابی فرایندی و پیامدی در سازمان برای ارتقای بهره وری است که از ۴ منظر مورد ارزشیابی قرار گرفته است.

طراحی بسته تحولی هر دانش‌آموز حداقل یک نقش اجتماعی

وی با بیان اینکه ۲ اتفاق مهم در سازمان دانش‌آموزی در سال تحصیلی گذشته رخ داده است افزود: اولین اتفاق طراحی بسته تحولی سازمان است که مبتنی بر اهداف دوره‌های تحصیلی و سند تحول با تاکید بر ۲ ساحت اعتقادی و اجتماعی است. لذا سازمان در ۳ حوزه بسته تحولی هر دانش‌آموز حداقل یک نقش اجتماعی را طراحی کرده است.

بحری‌زاده افزود: در بحث تشکیلات پیشتازان، ضریب نفوذ این تشکیلات به ۵۳ هزار مدرسه رسیده است پیش بینی ما شرکت ۲ میلیون و ۲۵۰ دانش‌آموز بود که در این تشکیلات ثبت نام کنند اما این عدد به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز رسید.

فعالیت هزار و ۱۱۱ تشکل در قالب مجالس دانش‌آموزی

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی در حوزه مجلس دانش‌آموزی گفت: ما در گذشته یک مجلس دانش‌آموزی کشوری با ۱۵۰ نماینده داشتیم که دهمین دوره آن در حال فعالیت است در قالب این بسته تحولی یک مجلس در کشور به هزار و ۱۱۱ تشکل در قالب مجالس تبدیل شد و ۱۵۰ نفر به حدود ۲۸ هزار نماینده ارتقا پیدا کرد که به شورای دانش‌آموزی اتصال پیدا می‌کنند. هیات رئیسه مجلس که مشاوران وزیر هستند مسائل مطرح شده را به گوش مسئولان می‌رسانند.

وی گفت: در سومین حوزه فعالیت سازمان خبرگزاری پانا به عنوان تنها خبرگزاری دانش‌آموزی در سطح کشور است که عمده تمرکز این خبرگزاری بر روی فعالیت‌های حرفه ای متمرکز شده بود در بسته تحولی توجه به تربیت دانش‌آموزان علاقه مند به حرفه خبرنگاری مدنظر است.

بحری‌زاده عنوان کرد: در فاز اول ۲۶۰ مدرس کشوری در حوزه خبرنگاری شناسایی شدند که مدرسان خبرگزاری پانا برای آموزش دانش‌آموزان هستند، در فاز دوم ۵۲۰ خبرنگار شناسایی شدند در فاز سوم ۴ هزار و ۲۳۰ دانش‌آموز خبرنگار از شهرستان‌های کشور هدف گذاری شدند که امسال ۶ هزار دانش‌آموز خبرنگار را آموزش دادیم همچنین در فاز چهارم ۶۰ هزار دانش‌آموز خبرنگار را ثبت‌نام و ساماندهی کردیم.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی بیان کرد: در حوزه مربیان نیز پیش بینی ما جذب ۸۶ هزار مربی بود که بیش از ۱۰۱ هزار نفر به طور افتخاری اعلام آمادگی کردند.

در پانا از ۱۰ فعالیت ۸ فعالیت عملیاتی شده است

وی اظهار کرد: ۴۸ هفته برای بسته تحولی با ۸۵۰ فعالیت پیش بینی شده است که اکنون در هفته ۳۳ هستیم در بحث کیفی ۶۲۲ فعالیت یعنی ۷۳.۱۴ درصد اجرا شده است همچنین در بحث کمی ۱۴۵ فعالیت پیش بینی ما بود که ۸۰ درصد اجرا شده است؛ در پیشتازان از ۷۹ فعالیت ۸۶ فعالیت، در پانا از ۱۰ فعالیت ۸ فعالیت و در مجلس از ۵۶ فعالیت ۴۱ فعالیت عملیاتی شده است.

بحری‌زاده با بیان اینکه از هزار و ۵۰۰ مربی را در سالروز تاسیس سازمان به همراه ۳۸۴ دانش‌آموز و ۶۴ مدیر و کارشناس تقدیر کردیم اعلام کرد: از سال ۷۸ سازمان تاسیس شد که اکنون ۲۲ امین سالروز را گرامی می‌داریم هر نهادی بعد از ۲۰ سال فعالیت نیازمند بازنگری و بازمهندسی فعالیت‌ها است این اتفاق مهم در سازمان رخ داد و تمام فعالیت‌های سازمان به ویژه تشکیلات پیشتازان بر اساس ۳ سند تحول بنیادین، سیاست‌های تحولی آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب بازمهندسی در ۵ مرحله شد.

مهم ترین خروجی مجالس ما سند مجلس است مجالس دانش‌آموزی ماحصل مشورت‌های خود را به صورت یک سند موضوعی در پایان دوره به تصویب می‌رسانند

 

 

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی این سازمان را یک نهاد صنفی مشورتی دانست و درباره فعالیت‌های دوران کرونا این سازمان گفت: در این دوران تمام فعالیت‌ها متناسب با زیست بوم جدید در قالب وضعیت سفید، زرد و نارنجی و قرمز طراحی کردیم؛ تمام اقدامات سازمان در ۳ بخش بسته تحولی کار تربیتی و پرورشی برای زمینه سازی تربیت اجتماعی دانش‌آموزان بوده است.

وی درباره فعالیت مرکز کنترل اردوها نیز بیان کرد: برای کنترل اردوهای دانش‌آموزی این مرکز راه اندازی شد و با هماهنگی پلیس راهور و نهادهای مرتبط با سفرها، اردوها به صورت آنلاین قابل رصد بود.

بحری‌زاده اضافه کرد بعد از این موضوع و تثبیت آن، ضرورتی در استقرار این مرکز در سازمان نبود لذا به اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی واگذار شد.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی درباره ضمانت اجرایی داشتن مصوبات نمایندگان مجلس دانش‌آموزی اظهار کرد: مهم ترین خروجی مجالس ما سند مجلس است مجالس دانش‌آموزی ماحصل مشورت‌های خود را به صورت یک سند موضوعی در پایان دوره به تصویب می‌رسانند. دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی ارتقا پیدا می‌کند و امورات آن در سطح معاون سازمان پیگیری خواهد شد.

وی همچنین درباره حذف موضوع فرزانگان نیز افزود: این موضوع یک اختلاف و تشابه اسمی با دانش‌آموز فرزانه بود که واژه آن به پیشتاز دختر و پسر تغییر پیدا کرد.

بحری‌زاده درباره فعالیت خبرگزاری پانا گفت: ریشه تاسیس خبرگزاری براساس خبرنگار پیشتاز بوده است؛ شروع فعالیت این خبرگزاری با تربیت دانش‌آموز خبرنگار در قالب گروه پیشتازان بود با اخذ مجوز بخش حرفه ای را نیز در پیش گرفت اکنون فعالیت حرفه ای را با تمرکز بر مسایل آموزش و پرورش و دانش‌آموز دنبال می‌کند.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی به برگزاری انواع پویش‌ها در سازمان اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی آینده فعالیت خوبی در راستای راه اندازی تعاونی‌های آموزشگاهی خواهیم داشت.