حاجی میرزایی در پیامی به مناسبت 21 اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی؛

21 اردیبهشت، 1400

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت 21 اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی پیامی صادر کرد.

سازمان دانش‌آموزی باید به میادینی که در آن‌ها می‌تواند به تعلیم و تربیت کمک کند، وارد شود

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت 21 اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی پیامی صادر کرد.

 

متن پیام محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت 21 اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی به شرح زیر است:

«بیست و یکم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نهاد ارزشمند تربیتی در مجموعه سترگ دستگاه تعلیم و تربیت است.

هدف کلی نظام تعلیم و تربیت پرورش نسلی خوش فکر، خلاق، مستقل، آگاه، توانمند، سنجیده، متفکر، دارای قدرت حل مسئله و دفاع کننده از ارزش‌ها و باورها است و مهمترین چرخشی که در سند تحول باید اتفاق بیفتد چرخش از آموزش محوری به مهارت محوری است. نظام تعلیم و تربیت نیازمند خلاقیت جامعه دانش‌آموزی است و باید تدبیری اندیشیده شود تا ایده‌های دانش‌آموزان به صورت منسجم به دست طراحان و متولیان امور برنامه ریزی نظام تعلیم و تربیت برسد.

بر اساس سند تحول که اجرای آن مهمترین برنامه آموزش و پرورش است تربیت اصلی ترین کارکرد نظام آموزش و پرورش است که باید با مهارت‌های دینی، اخلاقی، اجتماعی و ... به ویژه ایجاد و تقویت هویت اسلامی ایرانی همراه باشد.

یکی از نهاد سازی‌های خوب در جامعه، با شکل‌گیری سازمان دانش‌آموزی اتفاق افتاده است و از آنجا که دانش‌آموزان بخش وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند وجود این نهاد بسیار سنجیده می‌تواند زمینه رشد دانش‌آموزان را فراهم کند.

سازمان دانش.آموزی به واسطه وجود سرمایه‌های انسانی یکی از ثروتمندترین سازمان‌های کشور است که با برخورداری از قدرت ارزشمند معنوی توانسته در زیست بوم جدید ناشی از شیوع بیماری کرونا با طراحی و اجرای موفق بسته تحولی با عنوان هر دانش‌آموز، یک نقش اجتماعی، به فرصت و موقعیت بی‌بدیل و به تربیت آینده‌سازان میهن عزیز اسلامی تبدیل شود.

مهمترین ماموریت سازمان دانش‌آموزی تربیت دانش‌آموزانی با مهارت‌های اجتماعی بالا، قدرت تعامل قوی و در یک کلام تربیت اجتماعی است لذا باید تلاش کنیم خروجی‌های متناسب با اهداف چشم انداز تربیتی سازمان به جامعه ارائه شود.

بازخورد برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت در میان دانش‌آموزان و دریافت دیدگاه‌های آن‌ها، یکی دیگر از کارکردهای مهم این سازمان محسوب می‌شود. ابراز وجود و اعلام نظر توأم با متانت و صراحت دانش‌آموزان عضو مجامع و تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، نمایندگان مجلس دانش‌آموزی و خبرنگاران دانش‌آموزی پانا، نشان از بلوغ فکری جامعه دانش‌آموزی است و این موضوع باعث افتخار آموزش و پرورش است. بنابراین سازمان دانش‌آموزی باید بدون محدودیت به میادینی که در آن‌ها می‌تواند به تعلیم و تربیت کمک کند، وارد شود.

اینجانب خجسته سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی را به جامعه فرهنگیان خصوصاً دانش‌آموزان و مربیان عزیز این سازمان تشکیلاتی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند سبحان دوام توفیقات همه عزیزان را در دستیابی به اهداف بلند تربیتی و ارتقای جامعه پذیری آینده سازان میهن اسلامی، مسألت دارم.»