26 مرداد، 1399

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی خبر داد بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی با آغاز سال تحصیلی جدید به استان‌ها ابلاغ خواهد شد البته تمهید مقدمات اجرای بسته از فروردین ۹۹ آغاز شده است.

بحری‌زاده: بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی با آغاز سال تحصیلی جدید به استان‌ها ابلاغ می‌شود

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی خبر داد بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی با آغاز سال تحصیلی جدید به استان‌ها ابلاغ خواهد شد البته تمهید مقدمات اجرای بسته از فروردین ۹۹ آغاز شده است.

اسماعیل بحری‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره بسته تحولی سازمان دانش‌آموزی گفت: «یکی از ۲۵ بسته تحولی که وزارت آموزش و پرورش برای اجرا در سال ۹۹ ابلاغ کرده است بسته تحولی «هر دانش‌آموز حداقل یک نقش اجتماعی» است که از سوی سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و در جلسات شورای راهبری سند تحول مورد بررسی، تصویب و ابلاغ قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «در این بسته تحولی به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان را در قالب تشکل‌های متعددی در حوزه تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، خبرگزاری دانش‌آموزی پانا و مجلس دانش‌آموزی وارد نقش پذیری‌های اجتماعی کنیم و دانش‌آموزان با پذیرش نقش‌های اجتماعی در این تشکل‌ها توان و استعداد خود را به منصه ظهور برسانند و به فعالیت گروهی بپردازند.»

باید خروجی نقش پذیری‌ها و فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان در تشکل‌ها، تحقق اهداف رفتاری تربیتی باشد که سند تحول بنیادین برای دانش‌آموزان ترسیم کرده است

بحری‌زاده با بیان اینکه باید خروجی نقش پذیری‌ها و فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان در تشکل‌ها، تحقق اهداف رفتاری تربیتی باشد که سند تحول بنیادین برای دانش‌آموزان ترسیم کرده است، عنوان کرد: «آنچه که ما در بسته تحولی «هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی» پیگیری می‌کنیم فراهم کردن زمینه مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی با رویکرد تربیت اجتماعی است تا زمینه‌ تحقق اهداف تربیتی ساحت‌های تربیتی را با این رویکرد فراهم شود.»

3 برنامه درنظر گرفته شده در بسته تحولی

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی درباره جزئیات این بسته تحولی افزود: «در این بسته 3 برنامه را در نظر گرفتیم؛ اولین برنامه توسعه و تقویت تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان است که شامل دو بخش است، در بخش اول از نظر کمی هدف گذاری کردیم بالای 2 میلیون دانش‌آموز را بتوانیم جذب این تشکیلات کنیم و در بیش از ۵۰ هزار مدرسه تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان را شکل دهیم. از نظر کیفیت نیز در بخش دوم مجموعه فعالیت‌های جریان ساز فرهنگی را برای دانش‌آموزان پیشتاز طراحی کرده‌ایم. فعالیت‌هایی از قبیل مانور یاوران انقلاب که در سال گذشته به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی پیشتازان سازمان در مانور باشکوه ۵۰۰ هزار نفری در سراسر کشور شرکت کردند.»

وی ادامه داد: «برنامه‌های فرهنگی مانند جشن عاطفه‌ها و نیکوکاری، عطر حضور، ویژه برنامه‌های یوم الله‌های 13 آبان و ۲۲ بهمن، جشن تولد زمین یا درختکاری و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی متعددی برای دانش‌آموزان پیشتاز طراحی شده است که مجموعه فرصتی را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های متنوع فرهنگی در سطح کشور اجرا شود و دانش‌آموزان بتوانند به تناسب استعدادهای خود حداقل یکی از آنان را انتخاب کنند و در آن مشارکت داشته باشند.»

بحری‌زاده دومین برنامه بسته تحولی را توسعه شبکه خبرگزاری دانش‌آموزی پانا دانست و گفت: «در گام اول از هر منطقه آموزشی یک دانش‌آموز دختر و یک دانش‌آموز پسر را با معرفی مناطق شناسایی و برای آنان دوره‌های آموزشی خبرنگاری برگزار می‌کنیم که تمهیدات اجرایی این فعالیت، محتوا و سرفصل‌های آموزشی آن پیش بینی و ابلاغ شده است.»

وی اضافه کرد: «بحول و قوه الهی، بعد از اجرای گام اول این فعالیت وارد گام دوم آن خواهیم شد که در هر 110 هزار مدرسه یک خبرنگار آموزش‌ دیده داشته باشیم که از بین دانش‌آموزان هر مدرسه انتخاب می‌شوند. این افراد در سطح منطقه با کمک خبرنگاران آموزش‌دیده سطح استان و اساتید حوزه خبر در دوره‌های آموزشی طراحی شده آموزش خبرنگاری می‌بینند و اخبار و رویدادهای فرهنگی و تربیتی مدرسه خود را به خبرگزاری منطقه مخابره می‌کنند.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی سومین برنامه این بسته را توسعه مجلس دانش‌آموزی دانست و گفت: «اکنون ۱۵۰ دانش‌آموز از سراسر کشور داریم که در یک فرآیند تعریف شده به مدت ۲ سال عضو مجلس دانش‌آموزی می‌شوند و مسائل و مشکلات دانش‌آموزان را در این مجلس مورد بررسی قرار می‌دهند و آنان را با مسئولان در میان می‌گذارند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر جامعه بیش از ۱۰ میلیون نفری شورای دانش‌آموزی را داریم که این افراد در سطح مدارس کل کشور عضو شورای دانش‌آموزی کشور هستند و مسائل و مشکلات مدرسه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ طبیعتا بخشی از این مسائل در حیطه اختیارات مدیر مدرسه و در داخل مدرسه است که حل می‌شود اما بخش دیگر مشکلات را که شورای دانش‌آموزی مدارس بررسی می‌کند از حیطه مدیر مدرسه فراتر است و لذا با هماهنگی اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی تشکیل مجلس دانش‌آموزی شهرستان، منطقه و مراکز استان‌ها با این هدف در دستور کار قرار گرفت.»

مهم ترین شرطی که برای تشکیل مجلس دانش‌آموزی شهرستان‌ها وجود دارد این است که تعداد مدارس آنها در دوره متوسطه دوم از ۲۵ مدرسه پسرانه و ۲۵ مدرسه دخترانه بیشتر باشد

به گفته بحری‌زاده توسعه مجلس دانش‌آموزی یعنی این که علاوه بر وجود یک مجلس دانش‌آموزی در کشور، مجلس دانش‌آموزی استانی و در هر شهرستان و منطقه داشته باشیم. مهم ترین شرطی که برای تشکیل مجلس دانش‌آموزی شهرستان‌ها وجود دارد این است که تعداد مدارس آنها در دوره متوسطه دوم از ۲۵ مدرسه پسرانه و ۲۵ مدرسه دخترانه بیشتر باشد، اگر کمتر از این تعداد بود آن منطقه شورای دانش‌آموزی منطقه را خواهند داشت که همین مسئولیت را برعهده دارد.»

وی گفت: «تلاش کردیم، یک ارتباط تعریف شده بین ظرفیت عظیم شورای دانش‌آموزی در سطح مدارس با ظرفیت قابل توجه مجلس دانش‌آموزی در سطح کشور برقرار شود، که این موضوع می‌تواند تحول قابل توجهی را در بررسی و حل مسائل و مشکلات آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان ایجاد کند.»

این بسته با آغاز سال تحصیلی جدید به استان‌ها ابلاغ خواهد شد

بحری‌زاده در پاسخ به این سوال که ابلاغ این بسته تحولی به استان‌ها چه زمانی خواهد بود گفت: «این بسته با آغاز سال تحصیلی جدید به استان‌ها ابلاغ خواهد شد البته تمهید مقدمات اجرای بسته از فروردین ۹۹ آغاز شده است به عنوان مثال انتخابات مجلس دانش‌آموزی در ۱۲ استان در قبل از اسفندماه و دوران شیوع کرونا برگزار و انتخابات ۲۰ استان دیگر نیز به صورت مجازی در مردادماه برگزار شد.»

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی بیان کرد: «همچنین برای برگزاری دوره خبرنگاری محتوای آموزشی و منابع آموزشی تهیه و به استان‌ها ارسال شده همچنین منابع مالی این موضوع نیز پیش بینی شده است. زمان اجرای دوره تربیت مدرس کشوری نیز تعیین شده که تلاش می‌کنیم شهریورماه این دوره را در سازمان دانش‌آموزی مرکز برگزار کنیم. لذا یکسری اقدامات تمهیدی اجرای بسته از فروردین آغاز شده تا بتوانیم با ابلاغ آن اجرای این بسته را به صورت اثربخش و کارآمد داشته باشیم.»

وی زمان اجرای این بسته تحولی را اعلام کرد و گفت: «با توجه به اینکه برنامه‌های سازمان یکساله بسته می‌شود پیش بینی شده است فعالیت‌های تکمیلی اجرای بسته در نیمه دوم سال تحصیلی بعد از فروردین ۱۴۰۰ نیز تا پایان سال تحصیلی ادامه پیدا کند لذا اجرای این موضوع یک فرآیند مستمر است که شروع آن از سال تحصیلی 00_99 خواهد بود.»