04 فروردین، 1399

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی به اهم اقدامات انجام شده سال 98 این سازمان اشاره کرد و درباره جزئیات آنان توضیح داد.

بحری‌زاده: پویش‌های دانش‌آموزی مختلفی در ارتباط با شیوع بیماری کرونا راه‌اندازی شده است

اسماعیل بحری‌زاده در بخش اول گفت‌وگوی خود با پانا به برخی از اقدامات انجام شده در سازمان دانش‌آموزی در سال 98 اشاره کرد و گفت:از زمان انتصاب و در واقع در بدو ورود خود به سازمان، سعی شد با ارزیابی‌های میدانی یک اسکن از وضعیت محیط داخلی و خارجی سازمان انجام شود تا نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را تا حدودی شناسایی کنیم و با اشراف بیشتری زمینه برای‌ تصمیمات راهبردی در حوزه مدیریتی، کارشناسی و نیز محتواهای تربیتی، اصول و فرآیندها فراهم شود و در واقع تصمیمات در چهارچوبی روشن، هدفمند و معطوف به اهداف و ماموریت‌های سازمان انجام گیرد.

او با بیان اینکه در همین راستا راهبرد افزایش تعامل و ارتباطات موثر درون و برون سازمانی را در دستور کار قرار داده‌ایم افزود: در بخش برون سازمانی با برگزاری نشست‌های کاربردی با حوزه‌های مختلف مرتبط مانند از حوزه های مالی، فرهنگی و تربیتی، بهداشت و سلامت، سازمان‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و ... نشست‌ها، تفاهمات و توافقات خوبی در راستای هم افزایی مثبت داشته‌ایم.

فعالیت‌های سازمان در بخش درون سازمانی

بحری‌زاده ادامه داد: در بخش درون سازمانی اما نشست‌های عمومی، تخصصی و کارشناسی متعددی برگزار کرده‌ایم و طی این نشست‌ها ضمن آشنایی اولیه با همکاران و حوزه کاری آن‌ها، با برپایی نشست‌های تخصصی‌تر و جداگانه ماموریت اصلی سازمان را مرور، تبیین و به‌طور ویژه نسبت بین فعالیت‌ها و اقدامات هر یک از معاونت‌ها، مدیریت‌ها و کارشناسی‌های تابعه را با ماموریت سازمان بررسی، باز تعریف و یا بیش از پیش تبیین کردیم.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی بیان کرد: به عبارتی سهم و نقش هریک از کارکنان سازمان را در تحقق ماموریت اصلی سازمان با حضور یکایک افراد و مجموعه مدیریت‌های تابعه مورد بررسی مجدد و مورد تبیین بیشتر قرار دادیم تا هم بنده و هم هر یک از همکاران با شرح وظایف و سهم و نقش خود در همین راستا بیشتر آشنا شوند و هم با تجزیه و تحلیل نتایج نشست‌ها، اصلاح و بهبود لازم در به گزینی، ساماندهی و ارتقای بهره وری نیروی انسانی و نیز روندها و فرآیندها انجام شود.

او افزود: علاوه بر آن در این مدت شناسایی و برنامه ریزی برای رفع برخی خلاهای زیرساختی و فراهم آوردن استلزامات حقوقی تحقق ماموریت‌ها را در دستور کار شورای برنامه ریزی قرار داده‌ایم.

تصویب اساسنامه خبرگزاری پانا با رویکرد تبیین جایگاه مناسب تربیت و دانش‌آموز

بحری‌زاده افزود: به عنوان مثال می‌توان به بررسی و تصویب اساسنامه خبرگزاری پانا با رویکرد تبیین جایگاه مناسب تربیت و دانش‌آموز در ماموریت‌های آن اشاره کرد که از قبل شروع شده بود و در این مدت با وقت گذاری مضاعف و دقت بیشتری به اتمام رسید.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی افزود: همچنین کارگروه‌های ارزیابی، تربیت سنجی و برنامه ریزی را در سازمان ایجاد و فعال کرده‌ایم و ضمن برجسته کردن نقش ارزیابی فرآیندی و عملکردی سعی می‌کنیم به اثرسنجی برنامه‌ها و فعالیت‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

او ادامه داد: همچنین کارگروه برنامه ریزی در اولین اقدام، گزارش عملکرد سال۹۸ و نیز پیش نویس برنامه‌های سال ۹۹ را تدوین کرد و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی برای تصویب نهایی به ریاست هیات امنای سازمان تقدیم شد.

بحری‌زاده ادامه داد: در عین حال برنامه‌های مهم و تاثیر گذار جاری سازمان را با ضریب نفوذ بیشتر و با تقویت محتواهای هویت ساز آن‌ها، پیگیری و اجرا کردیم.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی اشاره کرد: از آن دسته برنامه و فعالیت‌ها می‌توان مانورهای ۵۰۰ هزار نفری یاوران انقلاب یادواره حاج قاسم سلیمانی و پویش دانش‌آموزی سپاس سردار و منم یک سردار سلیمانی دیگر را نام برد که در واقع با تاثیر و تاثر از موقعیت‌های یادگیری و تربیت ناشی از ابعاد مختلف شهادت سردار سپهبد شهید سلیمانی، فضای حاکم بر برنامه‌ها و فعالیت‌ها، مشحون از احساس افتخار و تعلق خاطر نسبت به هویت اسلامی ایرانی و انقلابی در دانش‌آموزان بود.

راه‌اندازی پویش‌های دانش‌آموزی مختلفی در ارتباط با شیوع بیماری کرونا

او افزود: همچنین می‌توان به‌عنوان مثال به برخی از پویش‌های دانش‌آموزی مختلفی مانند پویش دانش‌آموزی "در خانه می‌مانیم تا سالم بمانیم" و پویش "نه به سفرهای غیر ضروری و دید و بازدید عید امسال"، در ارتباط با شیوع بیماری کرونا اشاره کرد.

بحری‌زاده ادامه داد: همچنین ارتباط با استان‌ها، مناطق و مدارس نیز به شکل‌های مختلف در دستور کار قرار داده‌ شده است. از جمله سعی شده که با حضور در برنامه‌های استانی، نقش شورای برنامه ریزی سازمان دانش‌آموزی استان‌ها را در تحقق ماموریت‌ها پررنگ‌تر کرده و با انجام تعاملات موثر، به سهم خود تمامی ظرفیت‌های موجود را برای به ثمر رساندن اهداف تربیتی بکار گیریم. همچنین دو جلسه ویدئو کنفرانس هم با حضور مدیران سازمان استان‌ها و معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور برگزار کرده و پیرامون برنامه‌ها و فعالیت‌های تربیتی دانش‌آموزان بحث و تبادل نظر کرده‌ایم.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی اشاره کرد: استقبال بسیار خوبی در مدیریت کلان آموزش و پرورش در ستاد و استان‌ها وجود دارد و برنامه‌هایی که در یکی دو ماه اخیر در سطح کشور برگزار شد، حاکی از وجود فضای همدلی، همفکری، همکاری و هم افزایی در بین همه ارکان تربیتی در سطوح مختلف مدیریتی راهبردی و عملیاتی است. به‌ویژه این اصل به یک راهبرد اساسی، مهم و تاثیر گذار در بین مدیران کل محترم استان‌ها، معاونان آن‌ها به‌ویژه معاونان پرورشی و فرهنگی و مدیران سازمان دانش‌آموزی استان‌ها تبدیل شده که نوید بخش توفیقات بزرگ تربیتی برای آینده سازان میهن عزیز اسلامی‌مان است.

او با بیان اینکه در حوزه ستادی هم به فضل الهی و با حمایت‌های مقام عالی وزارت، معاون پرورشی و فرهنگی و ریاست سازمان، معاونان وزیر، روسای مراکز و مدیران کل مرتبط در ستاد به‌ویژه در حوزه پرورشی و فرهنگی که بیشترین قرابت ماموریتی را با سازمان دارند، همراهی و هم افزایی بسیار خوبی وجود دارد، لذا به زعم بنده، چشم اندازی درخشان و آینده‌ای پرامید، فراروی سازمان دانش‌آموزی ترسیم شده و بحول و قوه الهی مسیرها برای تحقق رسالت تربیتی سازمان هموارتر خواهد شد.

اقدامات سال 98 در حوزه خوداتکایی

بحری‌زاده به اقدامات سال 98 در حوزه خوداتکایی اشاره کرد و گفت: با توجه به دستور وزیر وقت، سازمان در سه حوزه لباس فرم دانش‌آموزی، سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و بوفه‌های مدارس ورود پیدا کرد که با وجود موانع زیاد، توفیقات قابل توجهی را رقم زده است.