علی نقی یزدان پناه :

23 تیر، 1398

سازمان دانش‌آموزی به نیازهایی پاسخ می دهد که آموزش و پرورش در قالب مدرسه و کلاس درس قادر به پاسخگویی آن نیست.

تعالیم سازمان دانش آموزی باید منجر به منش های سازمان بشود

علی‌نقی یزدان‌پناه در دومین روز از اولین نشست هیات‌رئیسه مجامع اعضا و مربیان کشور در سازمان دانش‌آموزی با بیان این سوال که هدف از تشکیل سازمان دانش‌آموزی چه بوده است ، گفت: سازمان دانش‌آموزی به نیازهایی پاسخ می دهد که آموزش و پرورش در قالب مدرسه و کلاس درس قادر به پاسخگویی آن نیست.

یزدان پناه افزود : سازمان دانش آموزی آموزش رسمی و مستقیم نمی دهد ، حوزه فعالیت ما گفتاری نیست بلکه عملی است و درواقع کارکرد تربیتی خود را از طریق آموزش غیرمستقیم به ثمر می رساند.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: سازمان دانش آموزی جزیی از آموزش و پرورش است و سند تحول بنیادین برای آموزش و پرورش نگاشته شده است . و محقق شدن 6 ساحت مورد توجه در این سند مسئولیت سازمان نیست بلکه وظیفه سازمان کمک به سیستم آموزشی آموزش و پرورش و جبران بخشی از کمبود نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: شکل گیری تربیتی در مقاطع اولیه آموزشی که شامل مقطع پیش دبستان و دبستان می شود از اهمیت بسزایی برخوردار است. و باید هدفمان از همان سال های اول آموزش ، تربیت دانش آموزان تمام ساحتی باشد، زیرا هویت دانش‌آموزان در مقطع متوسطه شکل گرفته است.

مشاور سازمان دانش آموزی با تاکید بر جایگاه سازمان دانش آموزی افزود : سازمان دانش آموزی بخش کوچکی از تکمیل پازل سند تحول بنیادین است و نقش تربیتی خود را باید به عنوان مکمل ایفا نماید .

وی ادامه داد: نتایج تغییرات آموزشی و پرورشی ، حداقل 20 سال بعد در جامعه محقق می شود و لذا نمی توان گفت سازمان دانش آموزی در حوزه تربیتی ناکارآمد بوده است ، چراکه نتایج آن هنوز در جامعه بروز نکرده است. و ارزیابی علمی نیز در این خصوص صورت نگرفته است.

یزدان‌پناه با اشاره به اهداف سازمان دانش‌آموزی که در اساسنامه این سازمان مطرح شده است گفت : در سازمان دانش آموزی اولویت با دانش آموزان است اما هر تغییر  و هر تربیتی تنها از راه مربیان صورت می پذیرد و مربیان باید دانش تشکیلاتی لازم را داشته باشند. زمینه‌سازی کسب فضایل اخلاقی در کمالات انسانی ، مشارکت جویی ، رعایت نظم ، نوع دوستی و استفاده مناسب از اوقات فراغت، ایمان و خودباوری  از اهداف و اصول اساسی تربیتی در سازمان است. در این مسیر تقویت مبانی اخلاقی و آموزش ادب و احترام مهم ترین برنامه های سازمان است، به طوری که تعالیم ما باید منجر به تحقق منش های سازمان دانش آموزی شود که هدف اصلی سازمان است .

وی گفت : سازمان دانش آموزی پیمانکار تربیتی آموزش و پرورش است که به نمایندگی از آن، بار تربیت را به‌دوش می‌کشد. ما در سازمان دانش‌آموزی ادب، نظم، احترام گذاشتن، مسئولیت‌پذیری، صبر و مدارا، کار گروهی و تیمی، نشاط و امید، باهم بودن و مشارکت‌جویی، تقسیم کار، گفت‌وگو کردن، نقد و نقدپذیری و خطرپذیری را به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم که در هیچ یک از کتب درسی دیده نمی‌شود. و در کلاس درس تحقق نمی یابد.

یزدان پناه گفت : در سازمان دانش آموزی به‌دنبال توسعه نشاط و امید در میان دانش‌آموزان هستیم و باید بیاموزیم که به داشته‌ها تکیه کنیم. سازمان نیاز به تغییر در شیوه های آموزشی دارد ، تغییراتی که مبنای علمی داشته باشند.

او در ادامه افزود : دست ورزی از موارد مهم آموزشی و پرورشی است که باعث توانمندی افراد می شود در آموزش و پرورش ما سیستم آموزش گفتاری است و ما در سازمان می توانیم در اردوها و فعالیت های دیگر تقویت دست ورزی و رشد خلاقیت داشته باشیم . اساس تعالیم تربیتی بر استمرار است و استمرار کار تربیتی در قالب کار تشکیلاتی امکان پذیر است.