16 اردیبهشت، 1398

سیدمحمد بطحایی در نشست خبری که به مناسبت هفته معلم برگزار شد عنوان کرد : سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش : سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است.

سیدمحمد بطحایی در نشست خبری یکشنبه 15 اردیبهشت که به مناسبت هفته معلم برگزار شد عنوان کرد : سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش است و حلقه‌های اجرایی این سند تکمیل و زیر نظام‌های شش گانه آن نیز تهیه و ابلاغ گردید که از این میان، سه زیر نظام در سال ۹۷ تهیه و ابلاغ شده است.

بطحایی با بیان اینکه برنامه ویژه مدرسه تلاش می‌کند که انعطاف لازم را در اختیار مدرسه قرار دهد تا مدرسه متناسب با نیازهای دانش آموزان  دو ساعت برنامه درسی متناسب با این نیازها را برگزار کند، افزود: بر اساس تاکید ریاست جمهوری مساله  مهارت‌آموزی به طور جدی پیگیری می شود و در ۵۰۰۰ مدرسه متوسطه اول، دانش‌آموزان در دوره‌های ۱۲ تا ۳۶ ساعته مهارت‌آموزی شرکت کردند که نتیجه آن دست ساخته های آنها بود. و هدف اصلی این دوره ها که با امکانات اندک انجام شد،آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ کار و مهارت بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از آنجا ک مهمترین رویکرد آموزش و پرورش مدرسه‌محوری است ، می بایست بخش عمده‌ای از مسایل توسط مدرسه بررسی و برطرف شود. بر این اساس در طرح ویژه مدارس ،مدیران مدارس به طور دایم مورد سنجش قرار می‌گیرند و گواهینامه‌های لازم را ب اخذ می کنند.

بطحایی افزود: در نظام کنترل و تعیین کیفیت، مدارس رتبه‌بندی می‌شوند و گواهینامه‌هایی دریافت می‌کنند که طی آن سطح پیشرفت مدارس مشخص می‌شود. همچنین ، برنامه سال ۹۸ آموزش و پرورش نیز کاملا بر اساس سند تحول تنظیم شده است و تنها برنامه ای که آموزش و پرورش در سال 98 در دست اجرا دارد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که البته اجرای سند تحول مستلزم بودجه و امکانات لازم است که متناسب با بودجه و امکاناتی که داریم آن را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد : در سال تحصیلی جاری ۱۰ هزار کلاس جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت که نیمی از آنها را خیران مدرسه‌ساز در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند که از آنها تشکر می‌کنم. در حوزه فرهنگی و هنری نیز ۱۲ میلیون نفر روز دانش‌آموز در فعالیت‌های اردویی شرکت کردند.وی در حال حاضر مرکز کنترل اردوها تمامی دستورالعمل‌های برگزاری اردوها را کنترل می‌کند و سپس اجازه برگزاری اردو را می‌دهد.

بطحایی افزود : در سیل اخیر۱۵۰۰ مدرسه دچار آسیب شد که ۲۰۰ مدرسه باید تخریب و از نو ساخته شد و ۱۳۰۰ مدرسه نیاز به بازسازی دارد. کلاس‌های رفع اشکال برای دانش‌آموزان و کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان کنکوری در مناطق سیل زده برگزار خواهد شد و کمک رسانی به مناظق سیل زده و همکارانی که در این مناطق دچار آسیب شده اند همچنان ادامه دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره نامه 60 استاد دانشگاه و اعتراض به انتصاب‌ها در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی گفت: من در جریان این نامه و برخی اعتراضات به این انتصاب‌ها هستم و از حجت‌الاسلام ذوعلم خواسته‌ام که درباره این انتصابات، تغییرات و سبوابق افراد منصوب شده کامل و شفاف اطلاع‌رسانی شود و حتی جلسه‌ای با دوستانی که انتقاد داشتند برگزار شود.

وی در ادامه درباره سند 2030 و اجرای آن در آموزش و پرورش گفت: من در این‌‌باره هیأت سه نفره بازرسی منصوب کردم که این هیأت در مواردی تذکراتی نیز به کسانی‌ که شائبه اجرای این سند در آموزش و پرورش داشته‌اند نیز داده است . همکاران ما در آموزش و پرورش نسبت به این قضیه توجه و حساسیت زیادی دارند و موارد مربوطه را رعایت می‌کنند، به این هیأت سه نفره دستور داده شده تا در موارد خاص نیز به سرعت و بدون طی سلسله‌مراتب جلوی این کار گرفته شود، همانطور که گفتم موارد انگشت‌ شماری وجود داشت که منجر به تذکر و اخطار شده است.

بطحایی دررابطه با اینکه کدام یک از بندهای 17گانه سند 2030 جرم است گفت:  باید بگویم حساسیت فقط بخاطر محتوای سند 2030 نیست، ما معتقدیم هدف سند 2030 تغییر هویت اسلامی ایرانی ما است و حساسیت ما نیز به همین خاطر است و از همین رو دستور متوقف شدن اجرای این سند در آموزش و پرورش را داده ایم.

وزیر آموزش و پرورش درباره علل تأخیر در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: درباره این طرح به هیچ‌وجه به همکاران وعده توخالی ندادم این لایحه در شهریور 97 از طرف ما به دولت ارسال شد اما در آن زمان مباحث بودجه‌ای لایحه در حال بازنگری بود و مجالی برای بررسی این طرح فراهم نشد. متأسفانه در چند روز اخیر نیز به دلیل حادثه سیل دستور جلسات دولت تحت‌الشعاع قرار گرفت و نتوانستیم به آن رسیدگی کنیم. در سال 98 نیز احتمالا شرایط اقتصادی بر اجرای طرح رتبه‌بندی تأثیرگذار خواهد بود اما با بودجه‌ای که پیش‌بینی شده است می‌توان این طرح را شروع کرد تا به مرور زمان سیر تکاملی آن طی شود، البته باید تأکید کنم که هدف اصلی نظام رتبه‌بندی ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های فرهنگیان است که متناسب با آن پرداخت‌ها نیز تغییر می‌کند.

وی درباره املاک مازاد در آموزش و پرورش اظهار داشت : مبانی جدی مانند نبودن سند در فرایند واگذاری املاک آموزش و پرورش وجود دارد که کار را برای آموزش و پرورش کند کرده است، ما موجدانه به‌دنبال واگذاری این املاک مازاد هستیم اما برطرف کردن موانع زمان‌بر و دشوار است.

بطحایی در پاسخ به سوال زمان برگزاری آزمون استخدامی در سال 98 گفت: برای دریافت 55 هزار مجوز جذب از طریق ماده 28 و دوره‌های 4ساله در حال رایزنی با سازمان امور اداری استخدامی هستیم، زمان توافق با این سازمان معلوم نیست اما جلسات شروع شده و نتیجه آن به‌زودی اعلام می‌شود.

انتقادهای روز گذشته رئیس‌جمهوری مبنی‌بر ضعف و ناتوانی دانش‌آموزان در یادگیری زبان‌های انگلیسی و عربی ، سوال بعدی این جلسه بود که وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به آن گفت :هدف ما این است که آموزش زبان از انحصار به یک یا دو زبان خارج شود و در این مورد دستور رئیس‌جمهور را دنبال می‌کنیم و باید روش آموزش این زبان‌ها را تصحیح کنیم و همان‌طور که ایشان گفتند به سمتی برویم که دانش‌آموزان بتوانند تخصص و مهارت پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در رابطه با حذف تکالیف شب گفت: ما می دانیم که در یک مدرسه دو شیفته با ۴۰ دانش آموز، این موضوع ممکن نیست اما مدارسی که شرایط لازم را دارند مکلف هستند تکالیف مرتبط با برنامه درسی را در کلاس انجام دهند و ماهیت تکلیف شب در آن مدارس تغییر کند.

وی درباره میزان شهریه مداری غیر انتفاعی نیز گفت: تیم های نظارت متمرکزی بر ثبت نام مدارس غیر انتفاعی نظارت خواهند کرد و اجازه نمی دهیم چند مدرسه متخلف باعث شوند تا همه مدارس غیر دولتی ما متهم شوند و موسسین زحمتکش آنها دلسرد شوند.

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است گفت: در حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش کمبود داریم اما این موضوع به معنای بدون معلم ماندن کلاس های درس در مهر ۹۸ نیست. از هم اکنون برنامه های نیروی انسانی در مهر ۹۸ بسته شده است و مشخص است که در مهر ۹۸ چه باید کرد البته بازنشستگی نیروی انسانی در سه سال آینده تعداد زیادی است و امیدواریم که با استخدام نیروهای جدید این مشکل حل شود.

وزیر آموزش و پرورش به نقش و ضرورت تشکل‌ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود : نگاه ما به تشکل های آموزش و پرورش به صورت یک ظرفیت است و تشکل ها پل ارتباطی موثری با بدنه فرهنگیان هستند و درصدد آن هستیم که برای تشکل‌ها تمجمع عالی سازماندهی کنیم تا نمایندگان تشکل ها در آن حضور یابند.

بطحایی درباره اعتراضات برخی از معلمان و بازداشت آن‌ها در تجمع روز معلم گفت: با تاکید و پیگیری که با استان ها داشتم، برای فضای اعتراضات معلمان در روز پنج‌شنبه پیش بینی کرده بودیم که متاسفانه از این فضا استفاده نشد. همکاران من باید شرایط کشور را درک کنند آگاه هستم که حرف‌های همکارانم دغدغه های آموزش و پرورش است و ما هم دغدغه های آنها را قبول داریم که شرایط معیشتی معلمان باید به گونه ای باشد تا بتوانند وظایفی را که معلم بر عهده دارد به خوبی انجام دهد. ار این مورد پیگیری های لازم را انجام داده‌ام تا دو تن از همکارانم که در روز پنج شنبه دستگیر شده‌اند آزاد شوند و امیدوارم ظرف روزهای آینده این اتفاق بیفتد.

وی در پایان گفت: با بررسی هایی که انجام دادیم نیاز به یک تلویزیون تعاملی در آموزش و پرورش دیده شد که تنها دستگاه دولتی و معتمد نظام که می‌توانست تلوزیون تعاملی در اختیار ما قرار دهد سازمان تبلیغات اسلامی بود. به همین دلیل تلویزیون تعاملی سینا روبیک را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی افتتاح کردیم و این تلویزیون مالکیت دولتی دارد و هیچ فردی از منافع آن بهره‌مند نمی‌شود و تاکنون نیز آموزش و پرورش ریالی برای این تلویزیون هزینه نکرده و ریالی هم بابت سود از آن دریافت نکرده است.