10 تیر، 1399

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور با اشاره به راه‌اندازی طرح گردشگری دانش‌آموزی در استان‌ها، هدف آن را افزایش مشارکت دانش‌آموزان و آموزش مهارت‌های اجتماعی به آنان برشمرد.

هدف گردشگری دانش‌آموزی آموزش مهارت‌های اجتماعی است

اردشیر دهقانی در حاشیه بازدید از مجتمع آموزشی گردشگری ورسک که امروز با حضور رییس سازمان دانش‌آموزی کشور و مدیرکل آموزش و پرورش مازندران صورت گرفت، به پانا گفت: «طرح گردشگری دانش‌آموزی با هدف مشارکت دانش‌آموزان، انتقال تجاربشان، آموزش مهارت‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های استانی در پنح قطب پایه‌گذاری شده است که مازندران قطب شمال کشور است.»

وی تأکید کرد که در قطب‌های گردشگری به دنبال شناسایی ظرفیت استان‌ها در برخورداری از اماکن تاریخی‌، فرهنگی و مذهبی برای حضور دانش‌آموزان و آشنایی آنان با این فضاها هستیم.»

دهقانی یادآوری کرد که در این طرح توجه ویژه شده است که برای اوقات فراغت دانش‌آموزان نه فقط در تابستان بلکه در تمام طول سال تحصیلی بخصوص روزهای پنجشنبه و جمعه‌ برنامه‌ریزی شود.»

معاون فعالیت‌های تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی گفت: «در واقع با ظرفیت گردشگری دانش‌آموزی به آموزش مهارت‌های اجتماعی که هدف غایی تشکیلات است، دست یافته‌ایم و گذشته از آن به اقتصاد آموزش و‌پرورش و سازمان دانش‌آموزی کمک و مهم‌تر از همه فضای مشارکت دانش‌آموزان و افزایش تجاربشان را فراهم‌ کرده‌ایم.»

دهقانی با اشاره به اینکه شروع طرح گردشگری حدود یک سال پیش از استان یزد بود اما مازندران با همت سازمان دانش‌آموزی و حمایت استاندار و آموزش و پرورشش، سریع‌تر وارد فاز اجرایی شد، تأکید کرد که سایر استان‌ها نیز از ظرفیت وجودی خود برای دانش‌آموزان استفاده کنند.»

وی گفت: «مجتمع گردشگری ورسک به بهره‌برداری که برسد، همه دانش‌آموزان نوار شمالی و‌ مرکزی می‌توانند به راحتی از این ظرفیت استفاده کنند.»

دهقانی یادآوری کرد که بر اساس برنامه ششم توسعه این اجازه به دولت داده شده که بخشی از امکاناتش را به سازمان دانش‌آموزی منتقل کند تا هم فضاهای بدون استفاده احیا شوند و هم با تبدیل به احسنت از ظرفیتشان استفاده شود.»

وی پیرامون برنامه‌های تشکیلاتی نیز گفت: «با شیوع کروناویروس و‌ تعطیلی مدارس، فعالیتها و برنامه‌های طول سال تحصیلی و تابستانی سازمان نیز تحت‌الشعاع آن قرار گرفت و برای خروج باز این فضا و فعال شدن، به سمت بهره‌مندی از فرصت فضای مجازی رفتیم.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور با اشاره به برگزاری جشنواره ملی مهارت‌های اجتماعی تابستان با دو محور دانش آموزان و مربیان گفت: «مربیان با شرکت در بخش الگوی مهارت‌های تدریس و نیز مهارتهای ۱۲گانه تشکیلاتی و مهارتهای بیست‌گانه اجتماعی به تولید محتوا می‌پردازند و دانش‌آموزان نیز در حوزه مهارت‌های تشکیلاتی، اجتماعی، مجریگری و خبرنگاری، فیلمسازی و عکاسی شرکت دارند.»

وی یادآوری کرد که رویکرد اصلی این جشنواره، مهارت‌های ۲۰گانه اجتماعی است و تا پایان شهریور ادامه دارد.

دهقانی گفت: «فضای مجازی هم روی مثبت دارد هم منفی و شبکه شاد این فرصت را فراهم می‌کند تا برنامه‌های عملی‌مان را به بستر فضای مجازی منتقل کنیم و تا اسفند ۹۹ رویکردمان همین است.»

به گفته وی هم داوران و هم مخاطبان و کاربران محتواهای تولید شده را ارزش‌گذاری می‌کنند و نفرات برتر معرفی می‌شوند.