حضور حداکثری مردم در انتخابات،‌ افول نظام سلطه را تسریع می‌بخشد سید عماد هاشمی، رئیس مجلس دانش‌آموزی در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه به خروجی‌های مجلس دانش‌آموزی قانع هستید؟ گفت: مجلس دانش‌آموزی علیرغم اهمیتی که دارد مهجور است و گله ما از اصحاب رسانه همین است. شاید آنقدر که پتانسیل داریم به آن چیزی که می‌خواهیم نرسیده‌ایم. اما نمایندگان ادوار مجلس تلاش خود را می‌کنند و پیشرفت مجلس روز به روز بیشتر می‌شود. او درباره اینکه آیا مجلس پتانسیل‌هایی برای تاثیر عملیاتی دارد؟ گفت: بله اثرگذار است، پنج کمیسیون در موضوعات مختلف و چندین کارگروه دارد که در موضوعاتی چون گام دوم انقلاب وسیع کار کرده است. یک فرایند اصلی به نام سند مجلس دانش‌آموزی داریم و در نهایت به یک موضوع به‌ عنوان برآیند مجلس پرداخته و سند مربوط تدوین می‌شود. مجلس به‌ غیر از پتانسیلی که دارد یک تریبون است که حرف دانش‌آموزان بیان شود. هاشمی با بیان اینکه بهترین اسناد را در آموزش و پرورش داریم از جمله سند تحول بنیادین، بر ضرورت فرهنگ‌سازی معرفی آن‌ها تاکید کرد و گفت: باید از آنچه ارائه داده‌ایم دفاع کنیم. دو مرتبه در سال مجمع عمومی مجلس برگزار می‌شود و جدای از آن جلسات مناطق، کمیسیون‌ها و قطب‌ها را داریم. رئیس مجلس دانش‌آموزی با بیان اینکه سطح کیفی آموزشی در مدارس سال به سال رو به پیشرفت است افزود: رضایت از وضعیت آموزشی نسبی است. ما هیئت اندیشه‌ورز سازمان پژوهش را داریم. مثلا به این حیطه وارد شدیم که چرا کتب درسی تحمیلی هستند. حدیثه اصلانی، نماینده مجلس دانش‌آموزی هم در این برنامه درباره تفاوت و مزیت مجلس دانش‌آموزی با مجلس شورای اسلامی فعلی گفت: هرجا جوانان وارد می‌شوند اندیشه نو حاکم خواهد بود و اطلاعاتی که جوانان می‌توانند درباره دموکراسی کسب کنند اطلاعات به روزی خواهد بود و مطالبات آن‌ها در همین راستاست. پیرو فرمایشات رهبری مبنی‌ بر اینکه بیایید با جوانان کار کنید و نه برای جوانان معتقدیم که اگر این اتفاق بیفتد جامعه در ابعاد مختلف رشد می‌کند. دموکراسی انتسابی نیست، بلکه اکتسابی است، یعنی وقتی فردی به‌ دنیا می‌آید نمی‌توانیم بگوییم دموکرات به‌دنیا آمده بلکه در گذر زمان اطلاعات و مهارت‌هایی را کسب می‌کند و وقتی ۱۸ سال تمام پای صندوق رای می‌آید با علم و شناخت به کاندیداها عمل می‌کند. در این‌صورت است که جامعه در مسیر شایسته‌سالاری قرار می‌گیرد. اصلانی با بیان اینکه وقتی مسئولان در رشته خود شایسته‌اند، شیب رشد جامعه خوب خواهد بود گفت: تلاش می‌کنیم جوانان در مسیر دموکراسی قرار بگیرند و از نظر من اشکالی ندارد نمایندگان مجلس دانش‌آموزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند. او درباره مصوبات اثرگذار مجلس دانش‌آموزی گفت: یکی از مصوباتی که پیگیری کردیم پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب بود و اقداماتی انجام شد تا به‌شکل عملیاتی در جامعه اجرا شود. از دیگر اقدامات این بود که فرم اصلاح کتب درسی را نیز در مدارس تکثیر و نظرخواهی کردیم و این‌ها به سازمان پژوهش ارسال شده است. نمایندگان برای انتخاب شدن سه مرحله را مدرسه، ناحیه تا استان طی می‌کنند. این نماینده مجلس دانش‌آموزی با اشاره به موضوع تبلیغات هم گفت: تبلیغات کاغذی خیانت به طبیعت است و کسانی که این کار را می‌کنند باید همان ابتدا رد صلاحیت شوند. اصلانی در پاسخ به اینکه آیا مجلس توانسته در عمل به آموزش و پرورش برای حل مشکلات کمک کند؟ گفت: احکام ما تحت‌عنوان مشاور است و قدرت عملی نداریم. مسائل زیادی وجود دارد، کودکان کار، کنکور و ... در مجلس صحبت می‌کنیم و پیشنهادات ارائه می‌شود. هر سال دو جلسه تشکیل می‌شود. در صحن اول یا افتتاحیه وزرا از جمله وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ و معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند. حدیثه اصلانی با بیان اینکه بازه تربیت بچه‌ها در مدارس می‌تواند گسترده‌تر باشد گفت: اکنون یک مشکل سیستم آموزشی ما این است که اغلب آموزش‌ها تئوری هستند باید مهارت‌آموزی را توسعه دهیم. با شکاف بین نسلی مواجهیم و اگر بتوانیم معلمان جوان دارای علم روز را وارد مدارس کنیم دانش‌آموزان با معلم همراه می‌شوند. او درباره اینکه آیا مجلس دانش‌آموزی آنقدر زور دارد که درباره مشکلات، بیانیه‌ای منتشر کند؟ گفت: مطالبات در صحن، کوبنده است. تا جایی‌ که امکان داشته باشد مطالبه می‌کنیم. اما از جایی به بعد دست ما نیست. نمایندگان نطق می‌کنند. باید مسئولان از ظرفیت‌های دانش‌آموزی بهتر استفاده کنند.