11 تیر، 1399

قائم مقام وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور، مشاورین رئیس سازمان دانش‌آموزی کشور، معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران از مجتمع آموزشی و گردشگری ورسک بازدید کردند.

در طرح گردشگری دانش‌آموزی قرار است طبیعت و سنت و بوم، با دستان مهارت‌پرور سازمان دانش‌‌‌آموزی به یاری آموزش و پرورش بیاید.

گردشگری دانش‌‍آموزی که برای پنج قطب کشور در نظر گرفته شده است، با پیشتازی سازمان دانش‌آموزی مازندران، از روستای ورسک و مجتمع آموزشی و گردشگری ورسک آغاز می‌شود.

در طرح گردشگری دانش‌آموزی قرار است طبیعت و سنت و بوم به یاری آموزش و پرورش بیاید و با دستان مهارت‌پرور سازمان دانش‌‌‌آموزی و حمایت استانداری و سازمان تجهیز مدارس و نوسازی استان، کنار مکان‌های بدون استفاده این نهاد بنشیند و بوم‌گردی را برای دانش‌آموزان به شکلی عینی به ارمغان بیاورد.

مجتمع آموزشی و گردشگری ورسک واقع در شهرستان سوادکوه، مجموعه‌ای متشکل از سه ساختمان اقامتگاه، رستوران و موزه-مدرسه است که پیش از این مدرسه راهنمایی شبانه‌روزی حضرت زینب بوده و سال‌هاست که خالی از دانش‌آموز است. سازمان دانش‌آموزی مازندران کار تعمیر و بازسازی این مکان را از آبان ماه ۹۸ آغاز کرده و اینک مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد تا آغازگر طرح تابستانه اوقات فراغت دانش‌آموزان استان در نیمه‌ تیرماه باشد.

قائم قائم مقام وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور، معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیر سازمان دانش‌آموزی مازندران از این مکان و مراحل پایانی کار بازدید کردند.

اسماعیل بحری‌زاده، قائم قائم مقام وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور در حاشیه این بازدید طرح گردشگری دانش‌آموزی را کار جهادی سازمان دانش‌آموزی در ارتقای فرهنگ اجتماعی و فردی دانش‌آموزان دانست و گفت: «مازندران از مواهب عظیمی برخوردار است و ظرفیت خوبی هم برای درس خداشناسی و هم برای توجه به فرهنگ و اعتقاد به کوشش است.»

او انتقال فرهنگ بومی و تمدن ایرانی را از جمله نتایج طرح گردشگری دانش‌آموزی برشمرد و استفاده از ظرفیت‌های درون و برون مجموعه را نگاهی راهبردی دانست و تأکید کرد که با تمام توان چه مالی و چه معنوی، پشت این اقدام سازمان دانش‌آموزی ایستاده‌ایم، زیرا این مکان را برای دانش‌آموزان کل کشور می‌‌دانیم.

او ضمن اشاره به اینکه مانع حقوقی‌ای نیز برای اینکه آموزش و پرورش مکان‌های بدون استفاده‌اش را در اختیار سازمان دانش‌‌آموزی قرار دهد، وجود ندارد، ادامه داد: «گردشگری دانش‌آموزی یکی از مصادیق طرح هر دانش‌آموز یک نقش‌پذیری اجتماعی است که در سال 99 آغاز شده است.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور با اشاره به راه‌اندازی طرح گردشگری دانش‌آموزی در استان‌ها، هدف آن را افزایش مشارکت دانش‌آموزان و آموزش مهارت‌های اجتماعی به آنان برشمرد.

اردشیر دهقانی در حاشیه بازدید از مجتمع آموزشی گردشگری ورسک که امروز با حضور رییس سازمان دانش‌آموزی کشور و مدیرکل آموزش و پرورش مازندران صورت گرفت، گفت: «طرح گردشگری دانش‌آموزی با هدف مشارکت دانش‌آموزان، انتقال تجاربشان، آموزش مهارت‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های استانی در پنح قطب پایه‌گذاری شده است که مازندران قطب شمال کشور است.»

وی تأکید کرد که در قطب‌های گردشگری به دنبال شناسایی ظرفیت استان‌ها در برخورداری از اماکن تاریخی‌، فرهنگی و مذهبی برای حضور دانش‌آموزان و آشنایی آنان با این فضاها هستیم.»

دهقانی یادآوری کرد که در این طرح توجه ویژه شده است که برای اوقات فراغت دانش‌آموزان نه فقط در تابستان بلکه در تمام طول سال تحصیلی بخصوص روزهای پنجشنبه و جمعه‌ برنامه‌ریزی شود.»

معاون فعالیت‌های تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی گفت: «در واقع با ظرفیت گردشگری دانش‌آموزی به آموزش مهارت‌های اجتماعی که هدف غایی تشکیلات است، دست یافته‌ایم و گذشته از آن به اقتصاد آموزش و‌پرورش و سازمان دانش‌آموزی کمک و مهم‌تر از همه فضای مشارکت دانش‌آموزان و افزایش تجاربشان را فراهم‌ کرده‌ایم.»

دهقانی با اشاره به اینکه شروع طرح گردشگری حدود یک سال پیش از استان یزد بود اما مازندران با همت سازمان دانش‌آموزی و حمایت استاندار و آموزش و پرورشش، سریع‌تر وارد فاز اجرایی شد، تأکید کرد که سایر استان‌ها نیز از ظرفیت وجودی خود برای دانش‌آموزان استفاده کنند.»

وی گفت: «مجتمع گردشگری ورسک به بهره‌برداری که برسد، همه دانش‌آموزان نوار شمالی و‌ مرکزی می‌توانند به راحتی از این ظرفیت استفاده کنند.»

دهقانی یادآوری کرد که بر اساس برنامه ششم توسعه این اجازه به دولت داده شده که بخشی از امکاناتش را به سازمان دانش‌آموزی منتقل کند تا هم فضاهای بدون استفاده احیا شوند و هم با تبدیل به احسنت از ظرفیتشان استفاده شود.»

وی پیرامون برنامه‌های تشکیلاتی نیز گفت: «با شیوع کروناویروس و‌ تعطیلی مدارس، فعالیتها و برنامه‌های طول سال تحصیلی و تابستانی سازمان نیز تحت‌الشعاع آن قرار گرفت و برای خروج باز این فضا و فعال شدن، به سمت بهره‌مندی از فرصت فضای مجازی رفتیم.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی کشور با اشاره به برگزاری جشنواره ملی مهارت‌های اجتماعی تابستان با دو محور دانش آموزان و مربیان گفت: «مربیان با شرکت در بخش الگوی مهارت‌های تدریس و نیز مهارتهای ۱۲گانه تشکیلاتی و مهارتهای بیست‌گانه اجتماعی به تولید محتوا می‌پردازند و دانش‌آموزان نیز در حوزه مهارت‌های تشکیلاتی، اجتماعی، مجریگری و خبرنگاری، فیلمسازی و عکاسی شرکت دارند.»